Tegelkvarteret Råstenen växer vidare – andra etappen slutsåld

GBJ Bygg är ett av byggföretagen som är med och utformar Kalmars nya stadsdel Norra staden. GBJ Bygg har tidigare färdigställt hyresrätter i kvarteret Lingonet och kvarteret Råstenen. Sista etappen i kvarteret Lingonet färdigställdes i oktober 2018.

På mycket kort tid har många nya bostäder skapats i Snurrom och norra Vimpeltorpet, dessutom är fler på gång. GBJ Bygg med säte i Växjö och produktionskontor i Kalmar har byggt både hyresrätter, bostadsrätter och kedjehus i området.

Första etappen i kvarteret Råstenen, 36 hyresrätter, hade inflyttning i oktober 2018.

Nu är andra etappen, brf Södra Råstenen slutsåld. Byggstarten har skett och inflyttningen beräknas till början av 2020. De 29 bostadsrätterna är på 3 rok och 4 rok, fördelade på två hus med tegelfasad. Liksom tidigare hyresrätter i samma kvarter har även bostadsrätterna ritats av Kalmararkitekten Mats Dahlström.

– Det är roligt att Norra staden har blivit så väl emottagen, säger Gunnar Hilding, GBJ Bygg:s projektledare i Kalmar. Både för våra hyresrätter och bostadsrätter har vi lyckats skapa en balans mellan läge, kvalitet och kostnad som gör att lägenheterna upplevs som attraktiva.

I april startar GBJ Bygg den avslutande tredje byggetappen i ”tegelkvarteret” som gör att hela det yttre kvarteret blir komplett.  Denna etapp i kvarteret Råstenen består av 54 bostäder fördelade på 4 punkthus. Lägenheternas storlek är på 1-3 rok.

Senare i vår kommer GBJ Bygg även att påbörja byggnation på Karlssons äng. Första etappen består av 34 hyresrätter.

Tegelkvarteret Råstenen växer vidare – andra etappen slutsåld

För mer information kontakta Gunnar Hilding, entreprenadchef GBJ Bostadsutveckling, tel. 0708-62 27 79.

Pressbild 3D-visualisering. Klicka på bilden för att ladda hem.